Pemilihan Lampu Rumah, Plug dan Suiz

Suiz,lampu mahupun yang berada di pasaran mempunyai pelbagai rekabentuk dan ia memainkan peranan dalam menaikkan seri sesebuah rumah terutamanya di bahagian ruang keluarga dan ruang tamu. Dalam pemilihan tersebut, kita sebagai tuan rumah perlu beringat yang suiz mempunyai fungsi yang sama dan kita perlu berfikir panjang jika ingin menjimatkan kos. Ini kerana kepelbagaian suiz, lampu dan plug yang berada  di pasaran  dengan rekabentuk  unik dan cantik  boleh mengakibatkan   kos  perbelanjaan meningkat..

Pada pendapat peribadi penulis, tidak perlu untuk suiz yang cantik kerana setiap suiz dan plug pasti tidak mengecewakan kerana ia pasti menjalankan tanggungjawab yang sempurna sebagai sebuah suiz atau plug. Mungkin kita sebagai tuan rumah akan sedikit teruja dengan kelpelbagaian suiz yang terdapat di pasaran. Lihat sahaja keperlbagaian suiz sebagaimana gambar di bawah:

Pada mulanya penulis ingin memilih suiz yang agak mahal kerana cantik pada warna serta rekabentuknya,namun demikian,  apabila berfikir panjang, penulis hanya memilih suiz yang berwarna putih sahaja. (gara-gara badjet kurang ). Bagi anda yang mempunyai badjet yang cukup tinggi, suiz, plug dengan harga ribuan ringgit untuk sebuah  bunglow mungkin tidak menjadi  masalah. Rumah penulis hanya sekadar rumah sederhana dan tidak memerlukan suiz dan plug yang mahal.

Pemilihan lampu syiling juga tidak kurang hebatnya.Bagi rumah penulis, penulis memilih untuk menggunakan lampu LED. Tatacara letak di atas syiling sama seperti lampu downlight dan rekabentuk lampu LED lebih kurang sama dengan lampu downlight jugak.  Contoh lampu LED  di pasaran sebagaimana gambar bawah.

Kos lampu Led memang mahal berbanding dengan lampu downlight biasa seperti philips dan sebagainya. Tapi ia menjanjikan penjimatan elektrik yang luar biasa. Jika sebiji downlight kita menggunakan 18-24 watt elekrtrik, dengan Led kita hanya menggunakan 4-9 watt untuk sebji lampu. Di dalam sebiji lampu ada 4-9 LEd. Jika satu Led rosak, lampu kita masih boleh bernyala tidak seperti lampu downligt biasa. Jjika rosak lampur dowlight biasa, maka bergelapkan kita. Itu hanya pendapat penulis sahaja. Mungkin boleh dijadikan panduan untuk pembaca.

Rekabentuk lampu-lampu downligt dan lampu dinding lain sebagaimana dibawah:

Setakat ini dahulu coretan dari penulis untuk kali ini. Semoga berfaedah untuk anda semua.

penulis~ makin hari makin teruja apabila tengok rumah hampir siap.

2 thoughts on “Pemilihan Lampu Rumah, Plug dan Suiz

Tinggalkan komen