Pengemis di Sabah menakutkan!!!

Peminta sedekah atau lebih sinonim dengan panggilan Pengemis begitu belambak sekarang umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Di mana sahaja kita akan bertemu  dengan  makhluk  tuhan yang bernama pengemis  ini. Di kota besar, di kota kecil bahkan di kota-kota metropolitan.

Sebelum membuat entri ini, penulis ada menyingggah di blog abang mazidul kita. Beliau telah membongkar kisah pengemis jalanan yang tidak pernah-pernah serik untuk meminta sedekah meskipun banyak Operasi yang telah dijalankan. Pengemis-pengemis ini mencari simpati dengan memakai kopiah bagi  lelaki dan bertudung bagi perempuan bagi meraih simpati dari masyarat Islam. Liciknya permainan mereka. sila lawat di sini  untuk berita lanjut dari Abang Mazidul.

Di sini penulis ingin berkongsi sedikit perihal pengemis  semasa penulis bertandang ke Sabah baru-baru ini. Penulis memang tidak menjangkakan perkara itu berlaku dan ia merupakan perkara yang amat  menakutkan penulis sebenarnya.

Pasar Filipfina merupakan tempat wajib pergi bagi pengunjung Semenanjung seperti penulis jika berkunjung ke Sabah. Pasar tersebut menjual pelbagai barang cenderamata dan hasil kraftangan dari Sabah. Penulis memang tidak melepaskan peluang tersebut meskipun itu kali ke-3 penulis sampai ke negeri Bawah Bayu itu. Pelbagai cendermata seperti gelang, cincing, siput,kerongsang akan menarik hati penulis ke sana. Tidak lupa juga ikan kering dan hasil laut lain yang dijual dengan harga yang lebih murah berbanding harga semenanjung membuat penulis dan kawan-kawan penulis tidak cukup tangan membimbit barang masing-masing untuk  di bawa balik ke Semenanjung.

Pada hari kedua terkhir sebelum pulang ke Semenanjung, sekali lagi penulis  berpusing-pusing di pasar Filifina melihat lihat barang yang berkenan di hati sampai lewat petang. Kami pun mengambil keputusan untuk bersolat sahaja di surau berdekatan di pasar Filipina. Sementara menunggu teman satu pejabat sembanhyang, penulis bersama seorang lagi teman penulis  duduk di bangku menunggu. Saat itulah menulis melihat seorang kanak-kanak yang sebaya dengan Husna anak penulis yang berumur dalam lngkungan 3 tahun lebih berkaki ayam, dengan muka yang comot, baju yang koyak,rambut yang tidak terurus melintas di hadapan penulis. Aduh!! Perasaan penulis tersentuh dan timbul belas yang amat di hati penulis dan lantas memanggil budak itu dengan melambai tangan penulis ke arahnya meskipun ditegah oleh teman sepejabat penulis. Duit RM 5.00 penulis hulurkan padanya.

Apa seterusnya berlaku?? Ha…ha…ha…Padan muka penulis!! Tidak sampai seminit, dua tiga orang pengemis lain datang berkerumun di hadapan penulis. Penulis dan teman penulis sudah naik cuak dan berpura-pura tidak meperdulikan mereka. Apa yang mereka buat?? Mereka buat tidak tahu dan masih dan terus meminta-minta. Teman penulis sudah tidak senang duduk. Rasa bersalah timbul kerana membuat teman penulis berkongsi ketakutan atas perbuatan yang penulis lakukan sebentar tadi. mereka memang tidak tahu malu. Budak kecil yang penulis baru hulurkan RM 5.00 pun datang sekali lagi untuk meminta. Apa benda jenis pengemis ni??  Sehinggalah mereka dimarahai oleh peniaga di situ barulah mereka beredar dari tempat duduk kami.

Niat untuk bersolat di situ  kami batalkan. Kami terus pulang ke hotel kerana bimbang diekori lagi. Kesimpulannya, kepada pengunjung-pengujung yang ingin ke Sabah, hati-hati dengan pengemis di situ. Mereka bukannya orang Sabah. Mengikut peniaga-peniaga di situ mereka orang Filipina yang sengaja mencari rezeki dengan meminta-minta.

penulis~ serik dengan pengemis-pengemis macam ni.

Advertisements

2 thoughts on “Pengemis di Sabah menakutkan!!!

  1. It’s genuinely very difficult in this full of activity life to listen news on Television, therefore I just use world wide web for that reason, and obtain the most recent information.

  2. Magnificent goods from you, man. I have be aware your stuff prior to and
    you’re just extremely wonderful. I actually like what
    you’ve obtained here, really like what you’re
    stating and the way in which wherein you are saying it. You make it
    enjoyable and you still take care of to keep it wise.
    I cant wait to learn far more from you. That is really a
    tremendous web site.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s