Apa Itu Sawan???

Entri penulis kali ini adalah hasil dari pembacaan penulis dari beberapa artikel dan sesetengahnya hanyalah pendapat penulis sahaja dan penulis juga akan menyentuh sedikit perihal penyakit ini berdasarkan analiasa yang dibuat oleh doktor kepada anak penulis sendiri yang terkena sawan baru-baru ini. Apa sebenarnya sawan?? Kalau mengikut pandangan peribadi penulis, Kategori sawan terbahagi kepada dua iatu:

1. Sawan yang berlaku ketika demam.

Jika sawan yang diakibatkan oleh demam, sawan tersebut akan pulih ketika suhu badan turun ke paras suhu normal. Biasanya sawan jenis ini berlaku kepada bayi hingga kanak-kanak yang mencapai umur 6 tahun. Sawan ini akan pulih sepenuhnya dan ia tidak akan merosakkan otak jika sawan tersebut berlaku dalam jangka masa pendek (tidak melebihi 10 minit) terus di bawa ke hospital.

2. Sawan ketika seseorang itu tidak demam.

Jika sawan terjadi ketika seseorang itu tidak demam, ia lebih dikenali sebagai epilepsi. Epilepsi adalah satu gangguan kronik yang dicirikan oleh ketidakfungsian otak yang datang tiba-tiba disebabkan pelepasan neuron yang berlebihan, dan biasanya dikaitkan dengan beberapa pengubahan kesedaran. Manifestasi klinikal serangan itu mungkin berbeza daripada keabnormalan tingkah laku yang kompleks termasuk kekejangan umum atau hilang tumpuan/tidak sedarkan diri. Sewaktu sawan, neuron di dalam bahagian otak (topi sel-sel saraf menghasilkan pelepasan elektrik) boleh melepaskan sebanyak 500 kali sesaat, yang mana mengganggu aktiviti-aktiviti normal saraf, kelenjar dan otot.Dr. Raymond Azman berkata, lain-lain bahagian otak juga boleh terpengaruh dan bentuk gangguan epilepsi akan berbeza, bergantung pada sel otak yang khususnya terlibat.Secara mudahnya, epilepsi adalah satu gangguan di mana aliran isyarat elektrik di dalam otak menjadi celaru. Ia kadangkalanya diumpamakan seperti berlaku ribut elektrik di dalam otak.

Hmm… bagaimana pula dengan anak penulis?? Kalau secara umumnya menurut doktor yang merawat anak penulis, anak penulis mengidap epilepsi. Epilepsi sebenarnya banyak kategorinya, tapi penulis tidak mahu bercerita panjang. Kalau inginkan info lebih lanjut boleh KLIK DI SINI dan DI SINI, dan juga DI SINI

Tapi apabila penulis merujuk pada ARTKEL INI,  macam tanda-tanda epilepsi tidak ada pada Haziq. Naik pening penulis dibuatnya. Walaupun begitu setelah dimasukkan ke hospital baru-baru ini, penulis tidak lupa untuk mencuba rawatan alternatif kepada penyakit anak penulis dengan berjumpa dengan Ustaz-Ustaz dan pakar-pakar perubatan islam yang penulis kenali dan diberitahu oleh teman-teman penulis.

Kepada teman-teman penulis, terima akasih atas bantuan anda dan jika ada teman-teman dan para pembaca budiman yang sanggup berkongsi tempat perubatan Islam bersama penulis, bolehlah komen di sini. Sudah tiga (3) minggu Haziq tidak ke sekolah. Rasa ketidakpercayaan dan keibuan penulis tidak sanggup jika ia terjadi di sekolah menyebabkan penulis terus membiarkan Haziq tidak ke sekolah. Lagi pula sawan Haziq selalunya terjadi pada waktu pagi sebelum subuh atau pun sesudah subuh menyebabkan penulis sedikit cuak untuk mengejutkannya pada waktu pagi.

Cukuplah dahulu entri penulis untuk kali ini. Mungkin ada waktu lapang nanti, penulis akan bercerita berkenaan proses EEG    yang telah dijalankan oleh Haziq baru-baru ini. Apa itu EEG?? Semua itu akan penulis ceritakan nanti untuk perkongsian bersama.

penulis~ sedih sangat…. 😦

Advertisements

4 thoughts on “Apa Itu Sawan???

  1. Anak saya epilepsi selepas terlibat dalam satu kemalangan…. Anak yang dilahirkan sempurna tiba2 berubah menjadi OKU… Sedihnya hanya yang mengalami sahaja yang taukan.. Namun kita kena terus berjuang untuk anak kita… Cuba googles doa annubuwah… Doa nabi…x Rheti nak spell rumi… Doa yang terakhir tu jadikan amalan pada anak kita… Start dari…subhana robbika robbil izzati…. Sampai akhir…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s