Belalang Misteri

Belalang apakah ini? Nampak macam belalang biasa. Tapi ia menimbulkan kekeliruan dan misteri kepada penulis kerana belalang ini sudah 2 kali berada di atas kereta penulis sewaktu penulis ingin pulang dari kerja.

Petang Khamis pertama, penulis pulang dari kerja dan  melihat belalang ini bertenggek di bonet belakang kereta penulis. Penulis tanpa rasa ragu, menangkap belalang tersebut dan dengan senang hati membenarkan makhluk tuhan itu menjadi penumpang di dalam kereta bersama penulis. Penulis sengaja menanggap belalang tersebut kerana penulis ingin menakut-nakutkan Husna dan Haziq. Sesampainya di rumah penulis terlupa untuk keluarkan belalang tersebut sehinggalah pada  keesokkannya penulis  terpaksa mengeluarkan belalalang tersebut sebagai bintang yang sudah tidak bernyawa lagi.  (Kejamnya penulis…maaafkan penulis wahai belalang).

Misteri ini menjadi lebih misteri lagi apabila belalang ini muncul lagi pada hari Khamis berikutnya pada waktu yang sama iaitu semasa penulis pulang dari kerja. Tapi ia bukan berada di bahagian bonet belakang, sebaliknya ia seakan-akan menyorok dari penulis melihatnya. Penulis perasaan kewujudannya berada di atas kereta penulis  semasa kereta penulis sudah meluncur keluar dari Wisma Negeri. Semasa melihat kelibat belalang itu sahaja, perasaan dan fikiran penulis sudah bercampur benda yang karut-marut. Semua tingkap kereta penulis, penulis tutup rapat-rapat kerana bimbang ia menyelinap masuk. Penulis  memecut kereta berharap agar belalang tersebut jatuh dan melompat apabila terkena angin ke tempat lain namun hampa kerana belalang tersebut masih gah berada di atas kereta penulis sehingga sampai ke rumah.

Apakah maksud  di sebalik belalang ini?

Kenapakah ia menyinggah di atas kereta penulis pada waktu petang hari Khamis sahaja?

Kenapakah ia berlaku  semasa penulis ingin pulang dari kerja?

Kenapakah belalang tersebut sama besar dengan belalang yang penulis jumpa petang Khamis sebelumnya?

Kenapakah kedua -dua belalang tersebut kakinya  tiada sebelah?

Kenapa belalalang tersebut tidak melompat ketika kereta meluncur laju?

Hari Khamis berikutnya belalang itu sudah tidak menyinggah lagi kerana penulis berada di Sabah pada ketika itu…..tapi mungkinkah hari Khamis akan datang ia datang lagi untuk menjadi tetamu kereta penulis?

penulis – Esok hari Khamis…apakah belalang itu bakal muncul lagi???? kalau muncul lagi esok…memang ia satu misteri yang sangat misteri….hu…hu…hu…

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s