“Gam Daging” bukan isu remeh!

gam daging
Benda putih merupakan “gam daging” yang telah sebati dengan daging

Kebanyakan rakyat Malaysia memang suka makan daging, termasuklah diri penulis sendiri. Namun begitu, apabila penulis terbaca sebuah artikel pagi tadi, ia begitu mematahkan selera penulis dan penulis merasa begitu jijik apabila mengetahui perkara tersebut.

Bengang dengan perkara ini, penulis cuba mencari kepastian dan kebenaran dengan mengumpulkan sedikit maklumat buat tatapan pembaca tentang “Gam Daging” yang penulis perolehi dari pelbagai sumber.

Kita semua memang sedia maklum dan menyedari , bahawa daging lembu datang dari beratus-ratus ekor binatang dan datang dari pelbagai pelusuk dunia. Negara Malaysia contohnya merupakan antara negara pengimport terbesar daging dari India, Australia, New Zealand, Uruguay, Argentina dan Brazil.

Pernahkan terfikir oleh kita bagaimana daging-daging tesebut mula -mula diproses sebelum ia sampai di pasaraya-pasaraya kita. Klik di sini untuk paparan video yang bakal membuka mata anda.

Apakah Gam Daging?

Gam Daging adalah enzim yang disebut juga transglutaminase. Ia dihasilkan melalui enzim pembekuan darah dari plasma daging lembu dan babi yang  membantu

GAM DAGING
GAM DAGING

mengubah sisa potongan daging ke filets keseluruhan yang boleh dijual dengan harga pasaran.! Sekali lagi B.A.B.I. ! “Ba”, “Alif”, “Ba”, “Ya”, B.A.B.I . Gam Babi ini berbentuk serbuk putih sebagaimana gambar. Bayangkan binatang najis itu dijadikan bahan-bahan gam. Patutlah pelbagai jenis maksiat dan perkara-perkara laknat dilakukan umat Islam dewasa ini dek tertutupnya hati masing-masing berpunca dari pemakanan yang tidak halal. Gam Daging ini digunakan pada potongan daging, ayam dan ikan untuk tetap bersatu menjadi satu buku daging yang menjadi hampir tidak mungkin bagi kita untuk mengesannya.

Barang makanan yang berasaskan Gam Daging

  1. Sosej
  2. Steak
  3. Hot-dog
  4. burger/ham-burger
  5. Semua daging yang berasaskan daging olahan
     

Adakah Gam Daging Berbahaya?

Jawapannya ya! Kerana ia diawet dengan bahan kimia, pewarna dan perasa tiruan yang amat berbahaya dan beracun. Tambahan pula bagi umat Islam ia adalah tidak halal. Analisis 2007 oleh WCRF mendapati bahawa dengan memakan hanya satu sosej sehari boleh meningkatkan risiko kanser usus. Di mana sekitar satu sosej boleh meningkatkan kemungkinan kanser sebanyak 20 %. Penyelidikan lain juga mendapati bahawa daging olahan meningkatkan risiko kita untuk dihidapai penyakit berikut:

1. Kanser Colon – 50 %
2. Kanser Pundi Kencing – 59 %
3. Kanser Perut – 38 %
4. Kanser Pankreas dengan – 67 %

5. Diabetes – 50%

Kenapa “Gam Daging” Berleluasa

Perkara ini berlaku kerana kebanyakan industri perkilangan yang ada sekarang tidak mahu menanggung beban kerugian walau hanya satu sen! Oleh yang demikian, setiap cebisan dan sisa-sisa potongan kecil daging akan digunakan semaksimum yang mungkin dengan menggunakan “serbuk ajaib” tersebut. Ia dijual secara kilo dan menjadi satu rahsia kotor yang kini terbongkar. Apakah daging yang sampai kepada kita sekarang sudah diadunkan dengan “serbuk ajaib” tersebut? Mungkin Kementerian Pertanian dan Asas Tani boleh menjawab persoalan ini. Tapi jika difikirkan dengan akal yang logik, kita sudah boleh mengagak tanpa membuat rujukan dari Kementerian tersebut.

Selain itu, ada pendapat-pendapat umum yang menyatakan silap masyarakat kini yang terlalu inginkan benda yang murah. Akibat itulah pengusaha-pengusaha akan mencari alternatif supaya sesuatu barang tersebut boleh dijual dengan harga murah. Tapi yang menjadi tandanya penulis ialah adakah daging di pasaran sekarang murah? Jawapannya tentu sekali tidak. Habis bagaimana pendapat yang menyatakan masyarakat mahukan sesuatu yang murah? Berbaloikah mereka membayar sebuku daging yang telah ditampal-tampal dengan “gam daging” dengan harga yang sama dengan harga daging asal? Sungguh mudah pengusaha menipu dalam diam sedangkan mereka mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda. Kita sebagai pengguna pula sudahlah dihidangkan dengan daging yang tidak berkualiti ditambah pula dengan ancaman pelbagai penyakit akibat kerakusan pengusaha yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

Bagi mengatasi masalah ini, kerajaaan harus memainkan peranan. Bongkarkan rahsia “Gam Daging”. Hebahkan kepada masyarakat. Usah import daging-daging dari luar negara yang tidak diyakini kesahihahnya. Banyakkan pelihara lembu, kambing, kerbau dan sebagainya.

Penulis ~ Status barangan halal sekarang tetap diragui…..kecuali ditanam dan dibela sendiri.

Advertisements

3 thoughts on ““Gam Daging” bukan isu remeh!

  1. Ya Allah ! teruknya macam tu sekali tapi alhamdulilah saya beli dengan pengeluar frozen daging memang sembelih secara halal dan dia beritau bila dia akan sembelih baru….bole saya copy artikel anda dan saya kongsikan kepada kengkawan yg lain terima kasih ya ….

  2. Betul..ini benar-benar terjadi. hebahkanlah..benda yang memang perlu dihebahkan oleh umat islama seluruh dunia.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s